Ruftaget

Der varr noget galt med ruftagets hældning. Linierne passede ikke, og “skaden” går tilbage til den gang Helge Møller byggede doghouse på ruffet og monterede et lille dækshus foran masten. Traditionelt har ruftagslinien fulgt bådens spring, men med det moderne doghouse skulle taglinierne danne en blød bue modsat springet.

Øverst den oprindelige linie, nederst linienføringen med doghouse, monteret i 1960erne. Linierne er overdrevne for at tydeliggøre.
Øverst den oprindelige linie, nederst linienføringen med doghouse, monteret i 1960erne. Linierne er overdrevne for at tydeliggøre.

Jeg afmonterede derfor hele ruftaget. Det var lagt af brædder i fyr med fjor og not og derefter dækket med lærred. Hvordan det har været oprindelig, ved jeg ikke. Men båden dæk var med lærred fra starten, så det er meget muligt, at ruftaget også havde lærred. Det var jo en let brugsbåd, hvor der ikke skulle arbejdes på dækket. Så gav lærred et tættere og lettere dæk.

Solide brædder af fyr med fjer og not. Her kommer de af og et nyt ruftag lægges med den rigtige hældningsvinkel.
Solide brædder af fyr med fjer og not. Nu skal de af og et nyt ruftag lægges med den rigtige hældningsvinkel.

Det ny ruftag lægger jeg også med brædder af fyr, og dækker med lærred. Oprindelig er brædderne sømmet i bjælkerne, men jeg skruer i stedet, hvilket gør senere udskriftninger og reparationer betydelig nemmere.

Det oprindelige skylight er med på billederne fra 1916-1919. Men det trænger til en gennemgribende renovering. Så det kommer hjem i værkstedet i en periode.

Brædderne blev lagt, så de gik en lille tomme ud over rufsiderne, og høvledes så i form. Det hele blev slebet og fik rigelig med linolie og blev malet med zinkhvidt, linoliemaling. Alle skruehuller blev kittet. Og så blev lærredet lagt – sømmet med små kobbersøm, mættet med kogt linolie og malet en del gange med linoliemaling. Til sidst monterede jeg en liste på kanten for at beskytte lærredet mod slag.