At beregne mast og bomme

En gaffelrig er anderledes end bermudariggen – det gælder også dens rundholter. Masten skal være rund og lige tyk fra bommen til et stykke over gaflens højeste berøringspunkt, herfra smalner den ind. Bommen til storsejlet skal i vores tilfælde være rund og afsmalnende ud mod enderne. Gaflen er også rund, og smalnende ud mod enderne, kloen og pikken.
Men hvordan skal dimensionerne være? Det viste sig at være et interessant spørgsmål, for svarene var mange og forskelligt begrundede. Efter at have sammenlignet dimensionsforslag fra forskellig litteratur, synes jeg, at yachtdesigneren Skenes sammenfatter det mest overskueligt. Jeg har derfor brugt hans dimensioneringer som rettesnor. De kan ses på billedet. Bogen “Skenes on Yacht Design” er også værd at læse. Det er fra den, jeg har tilladt mig at citere billedet.

SKenes tegning med dimensioner til rundholter, klik og se i fuld størrelse. En meget nyttig tegning!
SKenes tegning med dimensioner til rundholter, klik og se i fuld størrelse. En meget nyttig tegning!

Stormasten
Der er flere varianter af gaffelriggede master på skemaet, men vores er “Supported mast for jibheaded sail” og måletallet for “Main for gaff rig”.
Det viser, at diameteren på masten skal være mindst 0,014 x mastens længde.Mastens totale længde er omkring 9 meter, og det giver så en diameter på 126 mm eller mere praktisk 13 cm på stykket mellem dæk og lige over fastgørelsen af vanter og forstag..
Sammenligner man med beregninger for en todelt mast, passer det ganske godt. På den nederste af masterne – den der bærer storsejlet – er faktoren 0,0204 x længden af den pågældende mast. Hvis vores mast var todelt, ville den nederste være omkring 6,5 meter. Det giver en diameter på 0,0204 x 6,5 = 133 mm eller godt 13 cm.
Det kunne den gamle bermudamast godt leve op til, bare den blev høvlet tilstrækkeligt ned og rund. Hvordan den gik til er beskrevet i kapitlet om stormasten.

Bommen
Bommens længde skulle være godt 4,6 meter. Ind til videre bruges den gamle svanehalsbeslag fra bermudariggen, senere kan det være bommen får en gaffelklo. Begge dele blev benyttet, da Spray kom til verden.
Sejlet skal have løs fod og der skal ikke bruges rullerebning. Hvis der skulle det, måtte bommen være ensartet rund, ellers kan man ikke rulle sejlet op på den. Nu blir bommen i stedet på traditionel vis kraftigst ca 1/3 fra masten og smallere ud mod enderne.
Skemaet dimensionerer bommen til at være 0,015 x længden. Det bliver så i vores tilfælde til 0,015 x 4,5 = 68 mm eller 7 cm. Jeg vælger en lidt kraftigere model med omkring 8,5 cm på tykkeste sted. Så skal jeg ikke håndhøvle så meget… Afsmalningen mod enderne kan være ned til omkring 0,7 x diameteren.

Gaflen
Storsejlets gaffellig er omkring 3,6 m, så gaflen skal være lidt længere. Den sættes til 3,8 m. Gaflen er også kraftigst ind mod midten, hvor diameteren skal være 0,02 x længden. Det giver en diameter på 3,8 x 0,02 = 76 mm eller 8 cm. I enderne kan den mindskes ved gaffelkloen til 0,93 x diameteren og ved pikken til 0,75 x diameteren.

Klyverbommen
Her er der ikke noget at rette sig efter hos Skene, så jeg har ladet materialet bestemme. Klyverbommen er spidsen af en folkebådsmast, høvlet rund. Den er i alt knap 3 m lang, og har en diameter på 9 cm på det stykke, der er indenbords og smalner så til en diameter på 6,5 cm i spidsen.