Bommen

Vi skulle bruge en bom på 4,6 meter, og det var mere end den gamle fra bermudariggen. En knækket granmast fra en folkebåd blev løsningen. Mastens midtersektion var i fin stand, og den blev savet til med lidt ekstra margin. Så blev mastestumpen høvlet ned til den rigtige facon og diameter. Det foregik med håndhøvl. Heldigvis viste masten sig at være godt bygget, der var ikke nogen kedelige steder inde ved limningerne.

Høvlet på øjemål
Jeg brugte mit øjemål og en lang, stiv liste til at tjekke at bommen blev høvlet lige, og først blev hele stykket høvlet ned til ca. 8 cm. Derefter smalnede jeg den en smule ud mod enderne.
Ind til videre da bruger vi den gamle svanehals fra bermudariggen. Agter til storskøde og bomdirk bruger vi også det pæne runde bronzebeslag fra bermudabommen, det er købt hos Walsted for mange år siden og stammer formentlig fra en periode, hvor der blev brugt rullereb.

Da bommen var høvlet i rette facon og der var stemt ud til de to beslag, blev bommen slebet og smurt flere gange med koldpresset linolie. Derefter strøget med Le Tonkinoise linoliefernis.
Senere monteres klampe til at kunne gøre et underligshal fast, og der skal også laves et hal og en klampe til rebningen.

Bommen og storsejl med løs fod. Det er lazyjacken der hænger og slasker...
Bommen og storsejl med løs fod. Det er lazyjacken der hænger og slasker…